Svatební plánovač (94): Jak postupovat při tvorbě harmonogramu svatebního dne?

  • 31. led 2018
  • Zuzana Maliníková
  • isifa / Shutterstock

Pro plynulý průběh svatebního dne bez stresu je kvalitně sestavený harmonogram jednou z nejdůležitějších věcí. Jak postupovat při jeho tvorbě a co všechno je třeba zohlednit, se dozvíte v tomto článku.

Co potřebujete vědět dříve, než začnete připravovat harmonogram svatby?

Než se pustíte do sestavování harmonogramu svatebního dne, potřebujete si ujasnit několik základních věcí:

  • Co všechno potřebujete stihnout před obřadem? (účes, make-up, manikúra, odebírka nevěsty, focení a podobně)
  • Kdy začne obřad a jak dlouho bude trvat?
  • Budete mít obřad a hostinu na stejném místě, nebo na dvou různých? Jak dlouho trvá přesunout se z místa obřadu na místo hostiny?
  • Kolik gratulantů očekáváte po obřadu? (čím více lidí přijde gratulovat, tím déle budou gratulace trvat)
  • Budete po obřadu nabízet hostům nějaké občerstvení? (pokud ano, je třeba si na to vyhradit 15–20 minut)
  • Budete se fotit hned po obřadu? Kolik záběrů potřebujete udělat? (S fotografem si napřed sestavte seznam záběrů, které se budou dělat, abyste na žádný nezapomněli a aby focení netrvalo příliš dlouho. Fotograf vám pak řekne, kolik času bude potřebovat, aby všechny snímky udělal.)
  • Bude vás na místě konání hostiny čekat nějaké uvítání?
  • Kolik lidí bude mít proslov? A jak dlouho budou trvat?
  • Jak dlouhý bude váš první novomanželský tanec?
  • Co všechno chcete zařadit do programu? (tradice, svatební hry, speciální taneční kola a podobně)

Jak začít?

Tvorbu harmonogramu začněte obřadem. Pak si sepište všechny události a aktivity, které vás čekají před obřadem, mezi obřadem a hostinou, po hostině, a přiřaďte ke každé odhadovaný čas, který zabere.

Co nesmí chybět v harmonogramu svatebního dne?

Seznam položek v svatebním harmonogramu samozřejmě závisí na konkrétní svatbě a na tom, co daný pár plánuje na svatbě dělat, ale některé věci se přece jen opakují – líčení, účes, obřad, focení, hostina, promluvy, první tanec novomanželů, krájení svatebního dortu.

Kromě jednotlivých aktivit, které vás čekají, byste si měla do harmonogramu zaznamenat i jiné věci, které se budou dít a nevyhnutelně nevyžadují vaši účast, například příjezd jednotlivých dodavatelů, příchod družiček / hostů, přesun hostů z obřadu na hostinu, zdobení svatebního sálu a podobně. Zkrátka, poznamenejte si vše, o čem chcete mít přehled, a hlavně, pokud jde o takovou významnou událost, jakou je vaše svatba.

Profesionálové
6
Svatební vizážistka ...
Make-up a účes
Líčení, které drží, produkty MAC, profesionalita, ochota, přátelský přístup. Spokojenost klientky je pro mě na prvním místě. Celá Česká republika
Celá ČR
2
Vizážistka Kristýna ...
Make-up a účes
Profesionální služby vizážistky. Praha a Střední Čechy. Svatební a společenské líčení a účes na místě svatby. Zkouška v PROSEK studio - Praha 9.
Praha

Jak odhadnout čas na jednotlivé aktivity?

Ohledně trvání jednotlivých aktivit se poraďte s odborníky. Od kadeřnice a vizážistky si zjistěte, jak dlouho bude trvat váš účes a make-up, fotografa se zeptejte, kolik času potřebuje na vyfocení všech důležitých záběrů, s číšníky se poraďte, jak dlouho trvá krájení svatebního dortu, a podobně.

Počítejte i s drobnostmi

Věci jako toaleta, ranní káva, komunikace s rodiči, mytí zubů a podobně, nezabírají sice samy o sobě hodně času, ale dohromady mohou udělat i hodinu, která vám najednou bude velmi chybět. Proto raději do harmonogramu příprav zařaďte i nějaký bonusový čas, který pokryje tyto drobné výkyvy.

Jak skutečně dodržet stanovené časy?

Aby se vám podařilo dodržet časy, které si stanovíte, snažte se, aby vaše časové odhady byly co nejrealističtější a aktivity rozepište co nejpodrobněji. Hotový harmonogram pak svěřte na starost někomu, kdo s vámi bude celý den – některé z družiček, matce, kamarádce, sestře.

Poproste tuto osobu, aby během dne průběžně harmonogram sledovala a upozornila vás, když se bude krátit čas na některou aktivitu, abyste si pospíšili, nebo že je čas se přesunout k další aktivitě. Toto je užitečné zejména při svatebních přípravách, kdy je snadné ztratit pojem o čase. Na svatební oslavě můžete svěřit harmonogram svěřit dýdžejovi, koordinátorce nebo někomu, kdo bude svatbu moderovat, aby se o průběh večera staral on.

Na dodržování stanovených časů byste si měla dávat pozor zejména před obřadem a pak do začátku svatební hostiny, aby vše probíhalo plynule a nedostala jste se do stresu kvůli nedostatku času. Potom, během oslavy už můžete harmonogram používat pouze jako nějaké orientační vodítko a jednotlivé aktivity přizpůsobovat průběhu večera. Například, pokud se hosté dobře baví na parketu, nerušte násilím taneční kolo, přestože v harmonogramu máte naplánovanou nějakou hru (jednoduše ji přesuňte na později) a podobně.

Kdy začít s tvorbou harmonogramu svatebního dne?

Harmonogram dne je jednou z posledních věcí, které budete plánovat. Ideální je připravit si ho tak týden před svatbou, když už máte všechno ostatní zajištěno, dohodnuto a potvrzeno, a víte, co všechno budete muset stihnout a jak dlouho budou jednotlivé aktivity trvat. Začít plánovat harmonogram dříve nemá velký význam, protože věci se mohou ještě pozměnit, a pak ho budete zbytečně předělávat.

Autorku článku najdete i mezi našimi Profesionály jako Zuzana Maliníková (Svadby podľa Ely).


Komentáře

    Přidej příspěvek

    Nejčtenější články
    Víte, jak se nazývají všechna výročí svatby?
    Víte, jak se nazývají všechna výročí svatby?
    Svatba a koronavirus: Jaké jsou aktuální podmínky pro pořádání svatby?
    Svatba a koronavirus: Jaké jsou aktuální podmínky pro pořádání svatby?
    Kvíz novomanželů – jak probíhá a jaké otázky zaručeně rozproudí zábavu?
    Kvíz novomanželů – jak probíhá a jaké otázky zaručeně rozproudí zábavu?
    Přinášíme vám seznam těch nejoblíbenějších a nejkrásnějších svatebních písní!
    Přinášíme vám seznam těch nejoblíbenějších a nejkrásnějších svatebních písní!
    60 inspirativních tipů na ceny do svatební tomboly
    60 inspirativních tipů na ceny do svatební tomboly
    Kdo má pronést svatební proslov a jak se na něj připravit?
    Kdo má pronést svatební proslov a jak se na něj připravit?