Kategórie

Svatební plánovač (83): 5 věcí, které jsou na plánování svatby nejtěžší

Plánování svatby je zábavný, ale také komplikovaný proces. Abyste nezůstala zaskočená nepříjemnými situacemi a mohla se na ně připravit, přečtěte si, které věci jsou na plánování svatby nejtěžší.

1. Rozhodování

Ať už jde o barevnou kombinaci, místo na svatbu nebo svatební šaty, rozhodování je pro většinu nevěst tou nejtěžší úlohou při plánování svatby. Svatbu máte (pravděpodobně) jen jednou za život, proto je samozřejmostí, že chcete, aby bylo všechno dokonalé. Pokud ještě navíc patříte k nerozhodným lidem, tak to nebudete mít vůbec jednoduché.

Nejdůležitější je nechat si dostatek času na rozhodování, a když už učiníte nějaké rozhodnutí, držte se ho. Řešit věci, které jste už vyřešila, je zbytečná ztráta času a přidá vám to jen množství stresu.

2. Stanovení rozpočtu a jeho dodržování

Stanovit rozpočet na svatbu je nelehký úkol, zejména pokud nemáte vůbec představu o tom, kolik stojí jednotlivé služby. Ještě těžší je však držet se stanoveného rozpočtu. Možná jste si řekla, že za svatební šaty dáte maximálně 5 000 Kč, ale potom najdete překrásné, které stojí 10 000 Kč, a nemůžete je dostat z hlavy, nebo víte, že to jsou ty pravé.

Abyste tomu předešla, zásadně se dívejte pouze na služby a zboží, které si můžete dovolit. Přemýšlení typu „vždyť si jen vyzkouším tento dražší model, jen tak“, se vyhněte. Pokud s rozpočtem, který jste si stanovila, opravdu nemůžete hýbat, raději neriskujte a hledejte pouze v cenových kategoriích, které vašemu rozpočtu vyhovují.

Pokud se náhodou stane, že najdete něco, po čem opravdu toužíte, ale stojí to víc, než jste si v rozpočtu stanovila, můžete vždy udělat kompromis. Například, pokud jste našla dokonalé svatební šaty, ale stojí o 4 000 Kč více, než jste chtěla, neodpírejte si je, ale těch 4 00 Kč odeberte z nějaké jiné položky, která pro vás není tak důležitá, například výzdoba, dorty a podobně.

3. Dělání kompromisů

Při plánování svatby musíte být připravena dělat kompromisy. Na jedné straně, mezi tím, co chcete vy, a tím, co chce váš partner, a na druhé straně tím, co chcete, a tím, co si můžete dovolit, nebo co je k dispozici. Nejdůležitější je, abyste se svatbou byli spokojení oba, neboť svatba, i když je hlavně o nevěstě, není jen o nevěstě – i ženich by měl mít své slovo v rozhodovacím procesu.

Když se stane, že se vaše představy neshodují, což se v jisté, bodě určitě stane, můžete se pokusit přesvědčit partnera, aby vám ustoupil, ale víc doporučuji, abyste se snažila najít kompromis, který bude vyhovovat oběma. Dalším důvodem ke kompromisům může být rozpočet nebo dostupnost. Může se stát, že květiny, které jste si vysnila, nebudou na váš termín dostupné, nebo že budou stát 3x tolik, než jste chtěla.

Potom můžete buď vybrat jiný typ květin, posunout termín svatby nebo ubrat v rozpočtu z některé jiné položky, aby se to vyrovnalo. Dělat kompromisy může být opravdu těžké, zejména pokud jste o svatbě snila odmalička a své představy se nechcete vzdát, je to však důležité, ať už pro zachování dobrých vztahů, nebo zachování rozpočtu.

4. Příprava seznamu hostů

Připravit seznam hostů může být velmi jednoduché, ale také velmi složité. Záleží na tom, jaký máte rozpočet, kolik lidí chcete pozvat, nakolik se o to stará vaše rodina a podobně. Pokud máte na seznamu více lidí, než si můžete dovolit, nebo rodina trvá na tom, abyste pozvala lidi, které prakticky neznáte, protože se to prý patří, nebude pro vás plánování seznamu hostů ničím příjemným.

Je-li problém rozpočet, můžete postupovat různě:

  • přesunout svatbu na jiné místo, kde se i s velkým počtem hostů vejdete do rozpočtu
  • snížit počet hostů
  • omezit množství občerstvení
  • požádat rodinu o příspěvek

V prvním případě je jasné, co musíte udělat – oslovit několik zařízení, zadat jim počet lidí a váš rozpočet a zeptat se, zda je to možné. Potom vyberete tu lokalitu, kam se s požadovaným počtem hostů vejdete do požadovaného rozpočtu. Rozhodnete-li se snižovat počet hostů, začněte partnery nebo lidmi, s nimiž trávíte nejméně času.

Můžete si také vytvořit seznam lidí, bez nichž se svatba neobejde, a potom jen obsazovat zbylá volná místa. Ve třetím případě zachováte i zvolené místo i počet lidí, musíte však snížit množství jídla. Nejjednodušší je pozvat většinu hostů až na zábavu, kde se bude servírovat jen studený či teplý bufet, a večeři absolvovat jen s rodinou.

Rozhodnete-li se rodinu poprosit o příspěvek, musíte počítat s tím, že budou chtít k seznamu hostů něco říci. V případě, že je vaším problémem právě neodbytná rodina, jediné, co můžete udělat, je slušně je požádat, aby na vás netlačili a dovolili vám udělat si svatbu podle svých představ a prožít ji s lidmi, na kterých vám opravdu záleží.

5. Tvorba zasedacího pořádku

Připravte se na to, že zasedací pořádek na svatbu zřejmě několikrát předěláte, než s ním budete jakž takž spokojená, a je možné, že s ním nebudete úplně spokojená nikdy. Vybrat ideální rozložení lidí u stolů není jednoduché, zejména pokud máte hosty z vícero „skupin“, kteří se vzájemně neznají, případně takové, kteří patří do vícero skupin, nebo dokonce takové, kteří se navzájem neumějí vystát.

Začněte tím, že si napíšete jména lidí na úzké lepicí papírky – můžete je i barevně odlišit (například růžové lístečky budou ženy, modré muži, zelené děti a podobně), abyste v tom měla větší přehled. Potom si zakreslete, jak bude vypadat váš svatební sál (kde se budou nacházet stoly) a do středu každého stolu napište, kolik lidí se k němu vejde. Potom začněte přilepovat papírky se jmény k jednotlivým stolům. Když budete potřebovat někoho přesunout, jen ho odlepíte a přilepíte k jinému stolu.

Pěkný návod na sestavení zasedacího pořádku najdete i v našem svatebním plánovači. Hlavně si s tím nedělejte příliš mnoho starostí. Snažte se posadit lidi tak, aby se každý bavil, ale zešedivět kvůli tomu nemusíte :).

Autorku článku najdete i mezi našimi Profesionály jako Zuzana Maliníková (Svadby podľa Ely).