Svatební plánovač (88): 8 věcí, které se na svatbě mohou pokazit, a jak se na ně připravit
Mnoho nevěst se obává, že se na svatbě něco pokazí nebo nepůjde podle plánu. Tyto obavy jsou bohužel opodstatněné. Při takové velké události, jakou je svatba, se může opravdu stát cokoli.
Určitě není dobré, abyste si představovala hororové scénáře, co všechno se může pokazit na vaší svatbě, ale je dobré připravit se, kdyby náhodou tyto situace nastaly. Budete se tak cítit mnohem klidnější, když budete vědět, že máte pro všechny „katastrofy“ řešení.
Počasí
Počasí je věc, kterou nemůžete ovlivnit, ať už budete snažit jakkoliv. Můžete se na něj jen připravit. To znamená, pokud víte přesně, jaké počasí chcete mít na svatbě, dříve než vyberete datum, podívejte se na statistiky o počasí. Druhou věcí, kterou můžete udělat, aby vám počasí nepokazilo svatbu, je mít plán B, respektive C a D, pokud je třeba. Připravte se prostě na všechny varianty. Když budete mít plán pro každou situaci, nic vás nemůže zaskočit a bude se vám spát lépe.
Dodavatelé mají zpoždění
Nestává se to často, ale občas se může přihodit, že se zpozdí svatební dort, květinářka si splete adresu, nebo DJ zůstane „trčet“ někde v zácpě. Aby se to nepřihodilo i vám, připomínejte každému, kdy a kde ho potřebujete, a kontrolujte, zda to opravdu vědí. Nejlepší je si s každým dodavatelem sepsat smlouvu, ve které se uvedou i místa a časy.
Kromě toho si dodavatele zkontrolujte ještě měsíc před svatbou a také týden před svatbou, abyste se ujistila, že každý opravdu ví, kam a v kolik má přijít. Den před svatbou svěřte veškeré vyřizování někomu odpovědnému (najměte si koordinátorku, nebo svěřte plánování kamarádce, sestře, komukoliv, na koho se můžete spolehnout). Dodavatelům zase dejte kontakt na tohoto člověka, aby se v případě potřeby spojili a vše řešili spolu (bez vás).
V den svatby budete mít dost jiných starostí než „honit“ dodavatele. Abyste měla naprostou jistotu, poproste svou pověřenou osobu, aby dodavatele ještě ráno zkontrolovala, zda jde všechno podle plánu.
Svatební šaty
Pro většinu nevěst jsou tou nejdůležitější součástí svatby právě svatební šaty. Pokud si v dostatečném předstihu rezervujete nebo koupíte šaty podle svých představ, už se toho mnoho pokazit nemůže. Jedinou věcí je, že vám vybrané šaty nebudou dobře padnout (protože jste zhubla, nebo přibrala, od doby, kdy jste si je vybrala). Pokud si šaty půjčujete ze salonu, tam vám je upraví na míru, takže se nemusíte obávat.
Pokud jste si však šaty koupila a už je máte nějakou dobu doma, raději si je tak měsíc před svatbou vyzkoušejte a zkontrolujte. Pro jistotu si je ještě vyzkoušejte i týden před svatbou, abyste měla úplnou jistotu, a pokud by bylo něco třeba doupravit, ještě by se to dalo stihnout. Šaty skladujte raději v nějakém obalu, aby se nepoškodily, a večer před svatbou si je napařte (pokud máte doma napařovač – malý ruční napařovač se dá koupit i za 800 Kč a určitě se vám hodí) a nachystejte, aby byly ráno hned po ruce.
Ztracené / zapomenuté věci
Hledat ve svatební ráno náušnice nebo podvazek určitě není nic příjemného. Ještě horší však je zjistit na obřadu, že jste zapomněla vzít dárky pro hosty nebo nedejbože prsteny. Abyste si ušetřila stres a zbytečnou ztrátu času, všechny potřebné věci si nachystejte na jedno místo den před svatbou. Pokud je to třeba, začněte vše důležité snášet na jednu hromádku i týden před svatbou a poslední den to jen protřiďte.
Nejlepší je připravit si krabice s nápisy „obřad“, „hostina“, „ranní přípravy“ a podobně a do nich třídit věci podle toho, kdy je budete potřebovat. Můžete si také během celého plánování svatby připravovat seznam těchto věcí. Můžete ho mít například uložený v telefonu a vždy, když vás něco napadne, to tam připíšete. Potom den před svatbou už jen půjdete podle tohoto seznamu a na nic důležitého nezapomenete.
Časový skluz
Dostat se do časového skluzu v den svatby není nic neobvyklého. Stává se i to, že se půl hodiny čeká na nevěstu, neboť nestíhá přijít dříve. Bez vás samozřejmě začít nemohou, ale může se stát, že po vás má paní matrikářka naplánovanou další svatbu, nebo kostel může být rezervován pro jiný pár a podobně, takže se snažte opravdu přijít včas.
Co tedy dělat, abyste do časového skluzu nedostali? Nejjednodušší je mít připravený opravdu podrobný a realistický časový plán celého dne. Ten si připravte v předstihu alespoň týden před svatbou. Pomůže vám také nachystat si vše potřebné den předem, jak jsem zmiňovala v předchozím bodě. A dobrou pomůckou je také svěřit čas někomu, kdo bude během příprav s vámi, například některé z družiček, aby kontrolovala, kolik je hodin, a případně vás upozornila, že se vám krátí čas a měla byste si pospíšit.
Opoždění hosté
Stát se samozřejmě může leccos a nepředvídaným událostem, které zdrží hosty, předejít nemůžete, ale můžete se na ně připravit. Hosty ještě měsíc před svatbou oslovte a připomeňte jim, kdy se kde mají nacházet. Připomínku jim můžete ještě večer před svatbou poslat do mailu, nebo těm zapomětlivějším zavolat. Všem hostům také dejte kontakt na pověřenou osobu, aby se mohli ozvat, kdyby neuměli najít kostel, měli problém s parkováním, nebo se zdrželi v zácpě.
Nedostatek pití
Při pití na svatbě platí, že raději více než méně, ať už se jedná o alkohol nebo nealko. Když budete zvát lidi, zjistěte si hned, kdo chce co pít, a podle toho objednávejte. Ideální je poradit se přímo v restauraci / hotelu nebo s cateringovou společností, které s tím mají mnoho zkušeností, aby vám řekli, kolik alkoholu je třeba na daný počet lidí. Co se týče nealka, zajistěte raději dvě velké láhve minerálky na osobu, případně se domluvte, že se bude servírovat nějaká limonáda, kterou mohou vždy dodělat, pokud budou hosté žízniví.
Hosté se nebaví
Asi nejhorší věc na svatbě je, když se hosté nebaví. Aby se to nestalo, připravte si pestrý program, který bude zahrnovat taneční kola, oddechové části, hry a aktivity pro hosty. Program pak přizpůsobujte situací. Když se budou hosté dobře bavit na parketu, neukončujte taneční kolo kvůli nějaké hře, a naopak, když bude parket prázdný, stopněte taneční kolo a začněte dělat nějakou aktivitu, která hosty probere a zabaví.
Nejdůležitější však je, abyste se hostům věnovala. Alespoň na chvilku se snažte u každého se zastavit, poděkovat za účast a prohodit 2–3 věty. Není nic horšího než hostitel, který si svých hostů nevšímá.
Autorku článku najdete i mezi našimi Profesionály jako Zuzana Maliníková (Svadby podľa Ely).

Přidej příspěvek