Kategórie

Co všechno potřebujete vyřídit k svatbě v zahraničí?

Představujete si romantický obřad na sluncem zalité pláži, kde všude, kam se podíváte, je teplo, palmy a klid? Nebo nechcete exotiku, ale víte, že svatba v Čechách není nic pro vás a chcete se jí vyhnout?

Přestože se svatba v zahraničí zdá být procházkou rájem, organizaci se nevyhnete ani na druhé straně planety. Přečtěte si, na co všechno musíte myslet předtím, než si budete na manželství připíjet kokosovým mlékem přímo na pláži.

Jaké doklady potřebujete při svatbě v zahraničí?

  • rodné listy
  • potvrzení o právní způsobilosti k uzavření manželství, vydané českou matrikou (případně českou ambasádou)
  • kopie strany pasu s fotkou (měl by být platný ještě šest měsíců po návratu z ciziny)
  • potvrzení o rozvodu – v případě, že některý ze snoubenců do manželství vstoupil už dřív
  • u vdovy nebo vdovce úmrtní list bývalého partnera, případně i dřívější oddací list

Doklady by měly být stvrzeny apostilou – doložkou, která prokazuje ověření podpisu a otisku razítka na listině za účelem jejího použití v zahraničí. Získáte ji na Ministerstvu zahraničí. Na ministerstvo si musíte přinést kolkové známky (na každý dokument stokorunovou), které pořídíte na poště.
Apostilu lze uplatnit pouze v zemích, které jsou členy Haagské úmluvy.

Když s apostilou nevystačíte, je třeba takzvaná superlegalizace dokumentu, čili systém dvojího ověření: na našem Ministerstvu zahraničí a ještě na tuzemském zastupitelském úřadu země, do které se chystáte. Dokumenty potvrzené apostilou nebo superlegalizací pak nechte přeložit soudním překladatelem do angličtiny nebo úředního jazyka státu, kde se budete brát.

Místní matriční úřady si od vás nejspíš doklady vyžádají písemně už v předstihu – posíláte kopie, originály přivezete později osobně. Počítejte také se správním poplatkem za uzavření sňatku, ceny jsou různé; obvykle se v přepočtu na koruny vyšplhá na tisícikoruny, někde na nižší desetitisíce.

V některých státech od vás budou požadovat (pokud je váš budoucí manžel cizinec) potvrzení od imigračního úřadu, které zaručí, že váš partner má v zemi legální pobyt. Je velmi důležité, abyste na místo sňatku přicestovali nejpozději dva dny před svatbou. Potřebujete se totiž nahlásit na příslušném úřadě a dohodnout detaily svatby.

Svědci při svatbě v zahraničí

Někde je třeba doložit i písemné prohlášení svědků, že vám nic nebrání v uzavření manželství. Některé české matriky od vás mohou dodatečně žádat osobní údaje svědků.

Pokud tedy budou vašimi svědky náhodně přidělení svědci zahraniční matriky, nezapomeňte si od nich vyžádat osobní údaje. Pravděpodobnost, že je už nikdy neuvidíte, je totiž hrozitánského vysoká.

Forma uzavření manželství

V Čechách má civilní a církevní sňatek stejnou právní hodnotu. Ne všude je to však stejně. Někde platí pouze civilní sňatek a ten církevní nemá žádný váhu. Pochopitelně, vždy vyhrává právní uzpůsobení cizího státu. A proto může dojít i k tzv. „kulhajícímu manželství“. To znamená, že například pokud neplatí manželství v Rakousku, neplatí ani v Čechách. Ale pozor, opačně neplatí vždy toto: pokud je manželství platné v cizině, je platné i v Čechách.

Předmanželská smlouva

Máte v plánu sepsat před sňatkem předmanželskou smlouvu? Čeká vás ještě jedna povinnost navíc. U notáře uděláte prohlášení o této skutečnosti s uvedením data a místa uzavření smlouvy. Prohlášení přeloženy do angličtiny si také vezměte s sebou.

Mauricius a Seychely

V případě těchto destinací musí být oddací list ověřený apostilou. Jde o listinu, díky níž bude dokument platný v Čechách i v zahraničí. Na Mauriciu si neřeknete své ano v případě, že od smrti vašeho předchozího manžela nebo rozvodu neuběhlo 300 dní.

Maledivy – pouze symbolická svatba

Mezi nejoblíbenější svatby v zahraničí patří právě ty na slunné pláži. Ne všude jsou právně platné. Například Maledivy nabízejí pouze symbolickou svatbu. Své manželství si tedy musíte zlegalizovat až v Čechách.

Obecně jsou svatby na pláži právně platné v Karibiku, na Havaji, ve Francouzské Polynésii, na Bali, Mauriciu a Seychelách.

Kde vám pomohou s organizací svatby?

Mnohé cestovní kanceláře a svatební agentury mají v nabídce svatby na klíč ušité přesně podle vašich představ. Velkou výhodou je, že pokud se svěříte do rukou odborníků, mohou za vás převzít i vyřizování všech dokladů potřebných k sňatku. Zejména cestovní kanceláře, které se specializují na svatby v zahraničí, vám zařídí i ubytování, pomohou s cestováním a podobně.

Svatební agentury zase připraví výzdobu, například uprostřed pláže u moře a podobně. Některé tyto instituce za vás dokáží vyřídit a připravit úplně všechno – organizaci, dokumenty i výzdobu.

Dalším pomocníkem při jakýchkoliv problémech zejména úředního charakteru je Ministerstvo zahraničních věcí České republiky. Klidně se na něj obraťte při jakýchkoliv pochybnostech.

Co po návratu do České republiky?

  • V první řadě budete muset nechat přeložit originál oddacího listu soudním znalcem do češtiny.
  • Kopii odevzdáte na matrice v místě vašeho trvalého bydliště. Tam s vámi sepíší Zápis o uzavření manželství. Aby se tak stalo, určitě si dejte do kabelky občanský průkaz, rodný list a v případě, že jste byla rozvedená nebo vdova, doložte i dokumenty, které to potvrzují.
  • Přibližně tři týdny by mělo českým úřadům trvat, než vám vystaví oddací list. A pak vzhůru, vyřizovat nové doklady, paní manželky!