Jak uspořádat svatbu v zahraničí?

  • 16. lis 2017
  • Silvia Blahovcová
  • isifa / Shutterstock

Snubní prsten na ruce, touha vzít se do roka a do dne, ale na velkou a klasickou svatbu nemáte zrovna náladu a chuť? Je zde možnost spojit svůj velký den rovnou s líbánkami a zorganizovat si menší svatbu v zahraničí na romantickém místě dle vašeho výběru.

Ať už vás láká moře, západ slunce, města lásky, upřednostňujete zábavu a rychlý obřad v kapli u Elvise, jedno je jisté, vše si třeba dobře dopředu naplánovat.

Je třeba si uvědomit, že svatba v zahraničí vás může vyjít stejně jako velká svatba v místě vašeho bydliště, pokud ne víc. Pokud po takové svatbě toužíte, ale vaše finanční možnosti vám ji neumožňují, vždy můžete přenést atmosféru vašeho vytouženého místa do Česka a udělat si tematickou svatbu s mušličkami a mořskými dekoracemi nebo svatbu s tématem Paříže. Pokud jste se však rozhodli, že svatba v zahraničí je pro vás to pravé, podívejme se společně na to, jak to probíhá, na co si dát pozor a kde je prostor na případné šetření.

Jak na to

Rozhodli jste se pro svatbu v zahraničí, ale nevíte kde a jak začít? Prvním krokem je výběr místa obřadu, tedy státu, ve kterém jste si svatbu vysnili. Když už víte, kde přesně by se svatba měla konat, je nutné si zjistit, jaké jsou podmínky uzavření manželství v dané zemi, je třeba se připravit na množství papírování a zejména lhůt, na které budete muset čekat.

Velmi důležitým je přesné místo konání svatby. Mnohé hotely v zahraničí nabízejí mezi svými službami i přímo pomoc při organizování svatby včetně celého servisu kolem. V případě uspořádání svatby na pláži nebo jiném romantickém místě mimo budov bude možná třeba žádat dodatečné povolení, pokud však přímo váš hotel nějakým takovým místem nedisponuje.

Bez čeho to nepůjde

Navzdory rozdílným podmínkám pro sňatek v jednotlivých zemích, kdekoli v zahraničí budete rozhodně potřebovat rodné listy, doklad o právní způsobilosti, kopie vašich cestovních dokladů a také dokladů vašich svědků, v případě, že nejde o vaši první svatbu, i oddací list z předchozího sňatku (nebo sňatků), rozsudek o rozvodu, případně úmrtní list předchozího partnera.

Nezapomeňte všechny doklady přinést přeložené do anglického jazyka a k němu i notářsky ověřené kopie všech stran jejich originálů. Všechny tyto uvedené materiály (pokud nejsou vyžadovány další) je třeba mít s sebou i v místě konání svatby. Zkontrolujte si také, zda máte stále platný pas (nebo občanský průkaz podle vybrané destinace) a zda bude platný minimálně 6 měsíců po vašem návratu domů. Určitě si naplánujte svatbu tak, abyste před ní stihli navštívit příslušné úřady v místě konání a dokončili všechny potřebné náležitosti.

Omezení v některých zemích

V případě svatby na Seychelách, zda Mauriciu si dejte pozor, abyste oddací list měli ověřený apostilou. Je to státní potvrzení platnosti vašeho sňatku, bez kterého byste v Česku po návratu nepochodili. Stejně si dejte pozor i v případě, že se rozhodnete svatbu absolvovat ve dvojici a za svědky si vyberete někoho v místě konání. Určitě si od nich vyžádejte všechny údaje, jako datum narození či rodné číslo.

Velkou zajímavostí jsou omezení zejména na ostrově Mauricius. Svatba není možná v případě, že od rozvodu jednoho z partnerů nebo ovdovění neuběhlo více než 300 dní. Žena zároveň musí absolvovat lékařskou prohlídku, pro potvrzení, že není těhotná.

Kde ušetřit

Svatba v zahraničí bývá často velmi nákladná a mnohé páry jsou nuceny na některých místech šetřit. Projděte si všechny položky rozpočtu a zkuste pohlídat alternativu, která by vám vyhovovala, a upustit od některých složek, na kterých vám až tak nezáleží.

Počet hostů

Mezi největší položky, stejně jako na klasických svatbách, patří zejména hosté a jejich počet. Je nutné zvážit, koho všeho na svatbu budete zvát a co všechno jim chcete zaplatit. Je možné, že někteří hosté nebudou ochotni platit si cestovní a ubytování.

Zajímavou možností je požádat hosty, aby si cestu a ubytování do vaší cílové destinace hradili sami například jako svatební dar, nebo jim nabídnout úhradu pouze části dopravy a ubytování. Určitě však můžete vsadit i na svatbu ve dvou, plnou romantiky a svědků sehnat na místě konání.

Svatební oděvy

V případě svatby v zahraničí, zejména v přímořských oblastech, je možnost ušetřit i na svatebních oděvech. Při svatbě na pláži nevěstě postačí lehké plážové šaty a ženichovi vzdušné kalhoty a košile. Na romantice přidají i bosé nohy v písku.

Hledejte slevy

Pokud se rozhodnete, že počet hostů je složka rozpočtu, na které rozhodně nechcete šetřit, je zde možnost hledat slevy, ať už skupinové nebo sezonní. Všude se ptejte na slevy. Při vyšších počtech cestujících je vždy možnost získat něco navíc nebo zpět.

Dekorace

Další možností šetření je snížit náklady na dekoracích. Když už se nacházíte na exotickém místě, zkuste využít vše, co nabízí. Nasbírejte mušle, do vlasů si vetkněte místní květ, nebo uspořádejte svatbu na pláži bez židlí při západu slunce.

Co vás čeká po návratu domů

Po návratu domů kromě tradičního „běhání“ po úřadech ohledně oznamování změn budete muset absolvovat speciální úkony. Prvním krokem je přeložení originálního oddacího listu soudním znalcem do českého jazyka a jeho předání v místě trvalého bydliště.

Tam provedete zápis o uzavření manželství. Kromě oddacího listu k tomu budete potřebovat občanský průkaz, rodný list, v případě předchozích manželství rozsudek o rozvodu, případně úmrtní list předchozího partnera. Následně vám bude vydán oddací list, který vystavuje Zvláštní matrika vedená Úřadem městské části Brna, Brno-střed, a pak můžete začít řešit obligátní kolečko oběhávání úřadů.


Komentáře

    Přidej příspěvek

    Svatba a koronavirus - aktuální opatření

    Aktuální podmínky pro svatby platné od 31.8.2021:

    • na svatbě může být maximálně 30 účastníků (počítají se i snoubenci, oddávající a matrikář)
    • v případě, že všichni přítomní (včetně snoubenců, matrikáře, oddávajícího atp.) doloží negativní test, potvrzení o očkováni nebo onemocnění covidem-19 v době ne delší než 180 dnů přede dnem konání obřadu, může se svatby konané venku účastnit 2000 osob, uvnitř je pak limit 1000 osob
    • svatební hostinu je možné pořádat v restauraci, pokud se hosté prokáží negativním testem na covid-19 nebo srovnatelným potvrzením.

    Více informací přinášíme v průběžně aktualizovaném článku o opatřeních pro svatby v roce 2021.

    Nejčtenější články
    Víte, jak se nazývají všechna výročí svatby?
    Víte, jak se nazývají všechna výročí svatby?
    Svatba a koronavirus: Jaké jsou aktuální podmínky pro pořádání svatby?
    Svatba a koronavirus: Jaké jsou aktuální podmínky pro pořádání svatby?
    Kvíz novomanželů – jak probíhá a jaké otázky zaručeně rozproudí zábavu?
    Kvíz novomanželů – jak probíhá a jaké otázky zaručeně rozproudí zábavu?
    60 inspirativních tipů na ceny do svatební tomboly
    60 inspirativních tipů na ceny do svatební tomboly
    Přinášíme vám seznam těch nejoblíbenějších a nejkrásnějších svatebních písní!
    Přinášíme vám seznam těch nejoblíbenějších a nejkrásnějších svatebních písní!
    Kdo má pronést svatební proslov a jak se na něj připravit?
    Kdo má pronést svatební proslov a jak se na něj připravit?